Матеріали на блозі БЕЗКОШТОВНІ! Є прохання - вимкнути блокування реклами на цьому блозі, і якщо Вам сподобалися матеріали, якими Ви скористалися і вони стали Вам у нагоді, ВІДДЯЧТЕ, будь ласка - ЧАС ВІД ЧАСУ ТИСНІТЬ НА БУДЬ-ЯКИЙ РЕКЛАМНИЙ БАНЕР! Дякую Вам, що Ви користуєтесь моїми матеріалами!

Слава України на слова Тараса Шевченка

Екологічний проєкт "Чистюля" 2019


 Екологічний проект 2019 «Чистюля». Монотонно згрібаючи останнє осіннє листя, вкотре піймала себе на думці: «Навіщо? Навіщо я була відмінницею у молодшій школі? Чи не краще було б не вчити природознавство? Чи не краще було б не пам’ятати той урок, коли вчителька пояснювала користь опалого листя для рослинного і тваринного світу?». Наскільки б це не обтяжувало мої думки, надцятий рік поспіль позбавляючи землю кольорового покривала.

Кожну осінь останні роки я чекаю з болем, чекаючи невідворотній безжальний наказ: «Прибрати території». І справа не в лінощах, бо роботи я не боюся, а в тому, що знов доведеться позбавляти землю теплого покриву, залишати коріння дерев незахищеними перед невблаганними морозами, будити, а значить – нищити, комах, які вже зручно облаштувалися на зиму у теплих кубельцях, вкритих щільним прошарком опалого листя.

Навесні мені щоразу болить нищення першої порості через певне уявлення про чистоту довкілля людей, які мають право керувати. Адже ми знов безжально втручаємося у природні процеси, «роблячи чистими» (з нашої точки зору) паркові та прибудинкові території, обдираючи її до чорноти, видираючи з корінням проліски, ряст, молоду травичку. Ми знов порушуємо екобаланс довкілля. «Навіщо?» – вкотре питаю я сама себе, адже багато хто не поділяє моїх переконань. І не знаходжу відповіді. Натомість на думку завжди приходить один і той же сюжет з відомого радянського фільму «Вічний поклик», коли П. П. Поліпову вказували на нераціональне і бездумне використання колгоспних земель: «Землю любити і розуміти потрібно, а не знущатися над нею, обдираючи до нитки».

А й справді – не замислюючись про наслідки таких осінніх прибирань «задля ошатності міста» ми своїми руками губимо нашу планету: промерзле коріння не в змозі повноцінно функціонувати, дерево починає хворіти; зникають корисні види комах, а паразити виживають у будь-яких умовах; заледенілий ґрунт покидають черв’яки, які харчуються саме оцим протрухлим за зиму листям і не можуть ані знайти собі їжу, ані пробитися крізь змерзлу землю. А наскільки важливі черв’яки для екосистеми, думаю, розумним людям пояснювати не потрібно. Хоча, можливо, це я дурна і не розумію всієї масштабності задумів вчених і можновладців, бо екологічні активісти мовчать, а я раз по раз про це думаю?

Ось порівняйте «картинку» до і після прибирання. Яка з них Вам більше подобається? Мені – перша. Люблю я споглядати, знаєте, пістрявий пейзаж, а не «квадрат Малевича». 




Такі невеселі думки під розмірені махи граблями наштовхнули мене на думку розпочати екологічний проект «Чистюля». У цьому рішенні мене палко підтримала моя колега, вчителька 2-А класу Крсек Л. В., яку теж зацікавило це питання. Засади початкової школи НУШ передбачають всілякі дослідження і проекти учнями початкових класів. Вона запевнила, що її 2-А із задоволенням займеться цим екологічним проектом, досліджуючи роль опалого листя у збереженні екосистеми ґрунтового середовища і рослинного світу.

Можливо, я досить емоційно і непрофесійно почала свою статтю, тому прошу пробачити мені мою різкість. Занадто вже я переймаюся долею природи, яку ми бездумно і безвідповідально нищимо власними руками.

Отже, почнемо. Не відкладаючи справу у довгий ящик, ми обрали ділянку землі для освітнього екологічного проекту, відмітили перші спостереження і провели перший експеримент. Читайте доповідь:

Сьогодні, 1 листопада 2019 року, учні 2-А класу НУШ разом зі своїм класоводом Крсек Л. В. за підтримки педагога-організатора Большакової Ю. А. і консультанта, вчителя біології Цимбаленко Л. М., розпочали довготривалий освітній екологічний проект під умовною назвою «Чистюля».

Мета проекту: шляхом сезонних спостережень за ділянкою пришкільної території довести недоцільність згрібання осіннього листя.

Зміст проекту: для дослідження було обрано ділянку землі, на якій ростуть 2 «дорослих» дерева (каштани), яким було привласнено номери: №1 і №2. Дерева досить «літні», одне з них (№2) значно пошкоджене шкідниками. 



Помічено, що ділянка знаходиться у віддаленому куточку пришкільної території, і тому покрив листя подеколи залишався під деревами. Отже, подеколи екологічний баланс на ґрунті не порушувався.

Спостереження №1:

Плоди каштанів під обома піддослідними деревами значно крупніші за плоди тих каштанів, що ростуть на території школи, під якими щоосені земля повністю звільняється від листя. 



Спостереження №2:
Кора обох дерев досить щільно вкрита лишайниками сіро-зеленого кольору. 

Спостереження №3:
Під обома деревами не досить щільний трав’яний покрив. Можливо, це пов’язано з тінню, які дерева відкидають на дану ділянку території.

Спостереження №4:
Коріння обох дерев частково виступають над поверхнею ґрунту.

Виконані дії:
1.     Після повного опадання листя з дерев, напередодні зими, 1 листопада 2019 р., ділянку під деревом №1 ми максимально звільнили від листя, а ділянку під деревом №2 дбайливо «укутали» шаром листя.



Мета даного етапу експерименту: прослідкувати навесні за тим, як перезимували комахи, сховані під шаром листя і не захищені нічим, крім снігового покриву, і порівняти результати. Прослідкувати, як сильно буде навесні пошкоджено морозами коріння, яке виступає над землею.





Тож слідкуйте за нашим дослідженням, підписуйтесь на оновлення і підтримуйте нас власними спостереженнями!
01.11.19

Дослідження №2 - зима 2020: ЧИТАТИ

1 коментар:

Vseosvita

Курси, вебінари, олімпіади. Портал «Всеосвіта».

#OneDrive Як завантажувати файли на цьому сайті

Дізнайся про своє майбутнє

Freelance gob